کد مطلب:124685 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:281

پیش از ولادت
شكل گیری ساختار اندام و روح انسان را در نسل وی می توان جستجو نمود. تأثیر گذاری ویژگی های جسمی و روحی نژاد در خلق و خوی و نیز اندام افراد ناگزیر است.

گذشتگان نسل هر فرد، همانند زمینی می باشند كه ریشه های درخت هر فرد در آن نفوذ نموده و از ویژگی های آنان بهره می برد. به همین سبب هر اندازه زمین مساعد و بارور باشد، برآیند آن سرسبزی، شادابی و طراوت خواهد بود: و البلد الطیب یخرج نباته باذن ربه «سرزمین پاك به اذن خدا گیاهش می روید.» از سرزمین غیر آماده و ناپاك هیچ برآیندی انتظار نیست، و الذی خبث لایخرج الا نكدا [1] ، سرزمین ناپاك جز ناپاك برآیند ندارد» .از جهتی نسل هر اندازه به انسان نزدیك تر باشد، تأثیر گذاری آن بیشتر خواهد بود. تا در اجداد نزدیك به ویژه پدر و مادر اوج تأثیر نمایان می شود. به گونه ای كه خصوصیات اندامی و روحی آنان در



[ صفحه 19]



فرزندان كاملا آشكار می گردد.

امامان معصوم علیهم السلام برآیند شجره طیبه نبوتند. ویژگی های انبیاء به صورت فشرده در شاخسارهای امامت پدیدار است، به گونه ای كه نسبی شفاف تر و پاك تر از نسب انبیاء و نیز امامان نمی توان جستجو نمود. كه ائمه «سلالة النبین» [2] می باشند. انبیاء افزون بر شایستگی های فردی كه دارند در رعایت شاخص های زندگی رهنمون به حق بوده و از پاكترین زندگی بهره ورند. انبیاء در تغذیه جسم و روح خویش بهترین شیوه را برگزیده اند، در تغذیه بدن از پاك ترین مواد بهره جستند. هیچ گاه در تغذیه اندام خویش به مواد آلاینده روی نیاورده اند. درتمام مدت زندگی از غذای حرام كه جا دارد، بلكه از غذای مشكوك نیز بدور بودند. در پروش روح خویش نیز هیچ گاه روح را به زنگارهای آلودگی گناه نیالاییدند، بلكه از هر گونه اندیشه های آلاینده بدور بوده اند. انبیاء افزون بر این كه از پاك ترین مواد غذایی بهره می جستند از غذاها و میوه های آن سویی بهره مند بودند. و همان گونه كه اندیشه های آنان ملكوتی و حیانی می باشد، در تأمین غذای بدن از غذاهای ملكوتی نیز بهره می بردند.


[1] اعراف، 58.

[2] بحار، ج 98، ص 371 و ج 99، ص 93، زيارت جامعه.